70 jaar vrijheid groots gevierd met Bevrijdingsconcert

Op 5 mei vierde heel Nederland 70 jaar Bevrijding. Zaterdagavond 9 mei zette de Koninklijke Harmonie Doorn dit feit nogmaals groots in de schijnwerpers met het Bevrijdingsconcert Vrijheid.

De sporthal Steinheim was omgetoverd tot een concertzaal met podium en daarnaast veel attributen uit de oorlogstijd, waaronder een echte legerjeep. Ook waren er diverse foto`s van de bevrijding van Doorn te bewonderen.

Eerste deel
Kort na 20.00 uur zette het orkest en de tamboers in met het nummer ‘Paint it Black’, een bekend nummer van de Rolling Stones. Franz Marcus (directeur stichting Veteranen Instituut Doorn) opende het concert daarna officieel met een korte toespraak over vrijheid. Het orkest bracht vervolgens ‘Soldaat van Oranje’ ten gehore, gevolgd door het gedicht ‘ Het kind uit vijfenveertig’ van Anna Enquist en voorgedragen door Sanne Quartel.

Het orkest bracht vervolgens het ene naar het andere prachtige nummer ten gehore. Van Miss Saigon, Hotel California, Band of Brothers tot In the Mood. Tussendoor las loco-burgemeester Jan Willem van Dongen het gedicht ‘De vrijheid kwam in het voorjaar’ (Ankie Peypers) voor.

Tweede deel
De tamboers trapten het tweede deel van het concert af met de stukken ‘Introduction’ en ’40-45′. Veteraan Huub Schouenberg haalde – voordat hij het gedicht ‘Een strijd om vrijheid’ (Celine van der Burg) voorlas – de hechte band tussen Doorn en de veteranen aan.

Na Nothing Else Matters volgde het gedicht ‘Twee minuten’ (Wendeline Braaksma), voorgelezen door Daniël Drost. Het orkest begon daarna langzaam maar zeker aan de finale van het concert met de stukken Pearl Harbor, Arnhem en Schindler`s List.  Deze stukken werden afgewisseld met de gedichten Als je niet oplet (Remco Campert) en Vrijheid geef je Door (Martijn Clemenkowff). Esmee Elbers en Nikki Stoltenkamp droegen deze gedichten voor.

Slotakkoord
Candyman, Sing Sing en Song of Freedom vormden het slotakkoord van de avond. Daarna was het aan voorzitter Richard Limpens om de nodige mensen te bedanken. Daan Russchen (account manager De Basis Doorn) kreeg het slotwoord en vertelde een aangrijpend kort verhaal over veteranen die vrijheid gedenken. Een prachtig en meeslepend Bevrijdingsconcert kwam definitief tot een einde met het spelen en zingen van het Wilhelmus.

Bekijk de foto`s  (met dank aan Ellen Drost!) >>CIMG4527